Filmer om golf

Det finns en hel del människor i vårt avlånga land som spelar golf. Sporten sägs vara både intressant och avkopplande, men det finns tillfällen då det helt enkelt inte är lämpligt att ge sig ut på en golftur. När höstregn, hårda vindar och vinterväder slår till kan man istället krypa ner i soffan med en riktigt bra film. Naturligtvis ska den handla om golf! Läs vidare och få några tips på underhållande filmer som kan förgylla tiden när klubborna ofrivilligt ligger på hyllan.

1. Happy Gilmore

Detta är filmen för den som vill skratta riktigt gott åt en hockeyspelare som bestämmer sig för att byta ut rinken mot golfbanan. Med sin kraftfulla sving förstör Happy (Adam Sandler) inte bara golfbanan utan även varje respektabel golfares goda rykte. Har ni förresten problem med gräsmattor och grönytor i din bostadsrättsförening kan ni kontakta Nabo som tillhandahåller förstklassig fastighetsskötsel och underhåll samtidigt som de sköter skötseln av tillhörande mark och trädgårdar. Det hade Happy haft nytta av när det går så tokigt som det bara kan. Samtidigt har hans farmor glömt att betala årlig skatt på sitt hus i årtionden och skattemyndigheten hotar att beslagta egendomen, om inte Happy kan tjäna ihop pengar för att hjälpa till. Golfproffset Chuck tar sig an uppdraget att göra Happy till en vinnare.

2. Swing Away

Proffsspelaren Zoe Papadopoulos, som spelas av Shannon Elizabeth, blir avstängd från LPGA-touren och bestämmer sig för att fly till morföräldrarnas grekiska by för att komma undan strålkastarljuset. Här återupptäcker hon sitt grekiska arv samtidigt som hon förälskar sig i golfen på nytt. Hon träffar nämligen den 10-årig flickan Stella (Viktoria Miller), som har bestämt sig för att bli golfproffs. Zoe åtar sig att träna den lilla flickan och hela byn engagerar sig i det. Snart anländer dock den girige affärsmannen Glenn som vill omvandla den lokala golfbanan till en lyxig resort för rika turister och filmen förvandlas till en historia om David mot Goliat.

3. Den ofrivillige golfaren

En lista över golffilmer som måste ses kan inte vara utan denna klassiker. Lasse Åberg spelar huvudrollen som den blyge och reserverade Stig-Helmer. Han får oturligt nog sparken från sitt arbete på brödrostfabriken och måste istället arbeta som gatsopare. En vadslagning mellan en finansman och en gallerist om att i princip vem som helst kan lära sig att spela golf på proffsnivå på en vecka, resulterar i upptäckten av Stig-Helmer mitt i gatsopandet. Han går med på upplägget och bäste vännen Ole, som spelas av Jon Skolmen, följer med till Skottland för att få hjälp av riktiga experter. Självklart kryddas filmen med en kärlekshistoria, men vill man veta om Stig-Helmer klarade uppdraget måste man se filmen som bjuder på en hel del skratt och oförglömligt roliga scener.