Golfens områden och zoner

Golf är en fantastisk sport som många tycker om. Golf kan man spela i olika former. Man kan till exempel spela matchspel där man tävlar om att vinna varje hål eller så kan man räkna antalet slag på en hel bana med 18 hål. Nu ska vi ta oss en liten titt på några vanliga platser på golfbanan på de olika hålen. Varje hål har lite olika områden eller zoner.

En sådan zon är greenen, som är ett särskilt område som ligger nära flaggan och hålet som man vill nå. Varje hål går ju ut på att på så få slag som möjligt få ner bollen i hålet. Grundregeln är att man spelar bollen från den plats där den landar, men undantag görs ibland, till exempel om det finns vatten vid hålet och bollen ramlar ner där. Hamnar billen på greenen ligger den ganska nära hålet. Greenen är ett litet område som omgärdar hålet. Har man väl nått till greenen kan man använda klubban Putter för att putta bollen utmed marken mot hålet. Det gör att man får bättre precision i slagen. Når man greenen har man nått ett område på banan som är så kortklippt att möjligheten att putta bollen blir enklare.

Med rätt utrustning blir det också enklare. Golfklubbor är ganska dyra men köper man begagnade klubbor kan man nå ner i pris. Om man gärna vill skaffa nya så kan lånesidor som jämför lån, som till exempel enklare.se vara ett alternativ för att sprida kostnaderna över flera månader.

Något svårare blir det däremot om man hamnar i en bunker. Bunkern är kort och gott en grop full med sand. Att hamna där är ofta inte önskvärt. En golfspelare som hamnar i en bunker kan ligga mer eller mindre illa till. Det beror också på hur långt ner i sanden som bollen har sjunkit. Hamnar bollen i bunkern bör man använda klubban Sand Wedge, som är en klubba speciellt anpassad för att få i väg bollen ur en bunker. Den kan gräva upp bollen och slå iväg den i en hög båge en bit. Men även med en sand wedge kan man inte få iväg bollen lika långt som med ”vanliga” klubbor.

Tee är det område på banan som man slår iväg bollen från, en utgångsplats. Där får man lägga bollen på en så kallad peg. Sedan slår man bollen med en speciell klubba, en driver, som man endast slår till bollen med från Tee. Fairway är den vanligaste delen av golfbanan och från Fairway använder man ofta olika järnklubbor med olika vinklar. Bollen ligger på Fairway som är ett gräs som inte är lika kort klippt som greenen men ändå enkelt att spela bollen från.

Bollen kan även hamna i Rough, ruffen, området utanför Fairway. Här får man smacka till bollen med en träklubba istället. Den når ofta inte lika långt från ruffen och precisionen kan också bli lidande. Slutligen har vi OB , out of bounds, när bollen hamnar utanför både fairway och ruffen. Hamnar bollen där får man flytta den och sedan slå den från kanten av ruffen.