Henrik Stenson

Stenson föddes som Henrik Olof den 5 april 1976 i Carl Johans församling i Göteborg. Han är den svenske golfspelare som rankats högst på PGA-touren hittills på herrsidan. Under sin uppväxt höll han på med fotboll och badminton, golfintresset kom inte från familjen. Det var istället en kompis som introducerade honom för golfen och han blev fast redan på driving rangen till Gullbringa golfklubb. När han var 12 år spelade han sin första tävling och redan efter sin första sommar som golfspelare hade han en handikapp på 18. En otrolig utveckling som senare har fortsatt.

Utvecklingen till proffs

Golf ball on the lawn

När Stenson var 15 år gammal gick flytten från Göteborg till Skåne och Barsebäck golfklubb. Flytten var ett lyckokast för Stenson som nu började att utvecklas på allvar. Motståndet var tuffare, eftersom distrikten var större, vilket gjorde att han behövde bli bättre för att tillhöra toppen. Än idag är han involverad i klubben, varje sommar sponsrar han en juniortävling på golfbanan. 1994, när Stenson var 18 år, blev han utvald att ingå i det svenska pojklaget och det var även här han kom i kontakt med Torsten Hansson. Han har varit en betydande person och som sedan dess fungerat som idrottspsykolog åt Stenson. Det året fick han även chansen att åka till Japan på tävlingar, något som han beskriver som en kul tid med mycket skämt och skratt. Den skämtsamma biten verkar han har behållit. Läs en rolig artikel om Stenssons hån – inför British Open, naturligtvis sa han sin pik med

Vann över Tiger Woods

Sedan 1999 har Henrik Stenson varit professionell golfspelare och i och med vinsten på penningligan i Europas Challenge tour, kvalificerade han sig till PGA-touren i Europa år 2001. Hans första Europatourseger kom samma år på The Belfrey i Birmingham. Sedan skedde några år av teknikändringar, som medförde sämre placeringar. 2005 hade ändringarna gett resultat och han blev återigen en spelare att räkna med. Tidigt år 2007 vann han över världens kanske mest kända golfspelare – Tiger Woods. Detta var vid Dubai Desert Classic som gick av stapeln i februari. Den seger som Stenson själv rankar högst och som har betytt mest för honom är vinsten i The Players Championship i maj 2009. Konkurrensen var riktigt hård, alla från världseliten var på plats. Segern var även den som gav honom en fjärdeplats på världsrankningen, den högsta hittills för Stenson. Henrik Stenson har också lyckats med att spela sig in i svenska folkets hjärtan. I januari 2014 blev han tilldelad Jerringpriset under Idrottsgalan.