Anna Nordqvist

Anna Nordqvist spelar den USA-baserade LPGA-turneringen och Ladies European Tour. Hon föddes i Eskilstuna den 10 juni 1987, och innan hon blev en professionell golfspelare var hon en framgångsrik amatörspelare, både i sitt hemland, i Europa och i USA. Hon blev Årets svenska juniorspelare år 2004 och år 2005 och Årets svenska amatörspelare år 2005, och hon tog guldmedalj i amatörklassen i British Girls’ Open samma år. Dessutom tog hon bronsmedaljen i de Europeiska mästerskapen år 2005 och silvermedaljen två år i rad (2006 och 2007) i amatörklassen i British Ladies Amateur Championship. Hon var också en del av det framgångrika svenska laget på mästerskapen European Team Amateur.800px-2009_LPGA_Championship_-_Anna_Nordqvist_(4)

Nordqvist studerade på universitet i Arizona i USA, vid Arizona State University, och efter sitt första år där, 2007, hade hon åstadkommit en delad vinst i Pac-10-turneringen och blivit utsedd till Newcomer of the Year, National Gold Coaches Association Freshman of the Year och Pac-10 Player of the Year.

Nordqvist började sin professionella karriär 2008, då hon placerade sig på delad 25:e plats i den kvalificerande turneringen för LPGA (Ladies Professional Golf Association). Hon fick sin första vinst i en professionell turnering den femte gången hon startade i LPGA Tour, i juni 2009. I november samma år tog hon sin andra vinst den säsongen i LPGA Tour Championship, och hon utsågs till Rookie of the Year det året på Ladies European Tour.

Nordqvist har sedan dess haft en fortsatt framgångrik karriär som professionell golfspelare, och har bland annat slagit några rekord. Hon gjorde till exempel en hole-in-one på sjuttonde hålet i Solheim Cup år 2013, vilket var den första någonsin i tävlingens historia. Idag bor Nordqvist i Orlando i Florida.

Om du spelar golf vet du att det kan bli mycket dötid mellan slagen när man spelar en runda själv, och går mellan banorna. Ett utmärkt sätt att fördriva tiden är då att lyssna på en ljudbok, som du också kan underhålla dig med på väg till och från golfbanan. Med en prenumeration på Storytel.se får du tillgång till tusentals ljudböcker varje månad, så att du kan spela så mycket golf du vill utan att få tråkigt.