Bästa golfklubbarna i Stockholm

En golfentusiast som befinner sig i Stockholmsområdet behöver inte vara orolig för att ha tråkigt, eftersom det finns en uppsjö av golfklubbar och golfbanor att testa sin skicklighet på. Men vilka är egentligen de bästa golfklubbarna? Vilka ska man besöka först? Här får du tips på några golfklubbar i Stockholm som sticker ut från mängden. golf-course-828978_640

En golfbana som två år i rad (2009 och 2010) har utsetts till Sveriges bästa bana av läsarna på Golf.se är Bro Hof Slott Golf Club. Klubben är belägen i Upplands-Bro kommun, och deras bana The Stadium Course är belägen på den mark som tidigare tillhört Bro Hof Slott. Banan öppnade 2007, och sedan dess har den fått sällskap av ytterligare en bana som klubben kallar The Castle Course. Båda banorna har ritats av Robert Trent Jones Jr, och håller måttet jämfört med andra banor i Sverige, i alla fall enligt tidningen Golf Digest som placerar The Stadium Course (där man spelar längs med Mälarens vatten) på förstaplats på deras rankinglista, och The Castle Course på femteplats. Trots detta månar klubben om att banorna ska vara tillgängliga så mycket som möjligt, och utlovar att man som medlem i klubben sällan behöver boka en runda i förväg.

En annan utmärkt golfklubb hittar man söder om Stockholm, i Botkyrka kommun. Här finns Botkyrka golfklubb, som ligger vid Malmbro gård i Grödinge. Banan är känd för sina natursköna omgivningar, och Botkyrka GK:s strävan är att skapa en familjär och varm känsla i sitt klubbhusområde och på banan.

Om man tar sig till Järfälla bör man också gå en runda på banorna som tillhör Viksjö golfklubb. Golfklubben grundades 1969, och har en 18-hålsbana och en 9-hålsbana. Banorna har utsikt över ett åkerlandskap med ekkullar och holmar, och spelarna utmanas även av ett flertal vattenhinder.

Om du känner dig trött på golf efter att ha provat banorna hos alla dessa golfklubbar, och du vill prova något annat, kan du passa på att spela bowling i Stockholm på O’Learys i Kista. Bowling är ett spel som, med sitt behov av precision och finess, liknar golf, men som utspelas i en helt annan miljö som kan vara omväxlande och rolig för en golfspelare.